אנשים רבים לא מודעים לכך, אבל הברית משפילה נשים עד הקרקע.
ניגש מייד לעניין: התנ"ך היהודי מעלה על נס נשים רבות שחלקן אף הגיעו למעלת הנבואה, כמו שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה ואסתר. וחוץ מהנביאות הללו יש עוד רשימה ארוכה מאוד של נשים דגולות כמו רבקה, לאה, רחל, מיכל בת שאול ועוד.
לעומת זאת, בברית החדשה האישה נדחקה הצידה ומוצגת תמיד בביזיון כאחוזת שדים או כחוטאת, וכאחת שאינה ראויה ליחס הוגן. ובמידה והחליטו לפנות אליה זה נעשה בביזיון רב, כפי שנראה בהמשך.
נתחיל עם חבורת שנים עשר השליחים הראשונים שישו אסף מסביבו. למה ישו מדיר נשים ואוסף רק שנים עשר גברים? האם אישה לא מספיק טובה להיות שליחה של ישו הצלוב?
ובלוקס פרק י, כתוב שישו מינה אחר כך עוד שבעים ושניים שלוחים. וגם שם לא כתוב שהייתה אפילו אישה אחת.
מצד שני ישו כן צירף אליו נשים וניצל אותן וחי מהכסף שלהן: "הַשְּׁנֵים־עָשָׂר הָיוּ אִתּוֹ וְגַם כַּמָּה נָשִׁים שֶׁנִּרְפְּאוּ מֵרוּחוֹת רָעוֹת וּמֵחֳלָאִים.. וְרַבּוֹת אֲחֵרוֹת אֲשֶׁר כִּלְכְּלוּ אוֹתוֹ מִנִּכְסֵיהֶן" (לוקס ח, 1-3)
שליחה של ישו – לא.
כספומט – כן.
ובמקום לדאוג לנשים גרושות המתקשות בפרנסתן, הוא אסר להתחתן איתן! (מתי ה 31).
ישו אומר: "אִם עֵינְךָ הַיְמָנִית תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, נַקֵּר אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ.." (מתי ה, 29)
בכך, הברית החדשה למעשה מעודדת גברים לכפות בכוח על נשים לֶבוּש ומָראֶה מבוזה, כי עדיף לגבר להכריח את האשה להֶראות לא מושכת, במקום להסתכל עליה ואז לעקור לעצמו עין.
וכך באמת פאולוס מורה לעשות: "אִם רֹאשׁ הָאִשָּׁה אֵינוֹ מְכֻסֶּה, אֲזַי גַּם רָאוּי שֶׁיִּגָּזֵז שְׂעַר רֹאשָׁהּ" (הראשונה אל הקורניתים יא, 6).
בברית החדשה, כשישו פונה לאימו, הוא קורא לה בביזיון ואומר "אשה". לדוגמא: "אִמּוֹ שֶׁל יֵשׁוּעַ הָיְתָה שָׁם.. אָמַר לָהּ יֵשׁוּעַ: "מַה לִּי וָלָךְ, אִשָּׁה?!" (יוחנן ב,1-4)
"אָמַר לְאִמּוֹ: "אִשָּׁה! הִנֵּה בְּנֵךְ" (יוחנן יט, 26).
וכשאמו ואחיו המתינו לו בחוץ, הוא אמר: "מִי הִיא אִמִּי, וּמִי הֵם אַחַי?!" (מתי יב, 48). ככה "המשיח" מדבר ומתייחס לאימו??
ניצול נשים נוסף: "אָז לָקְחָה מִרְיָם בּושֶׂם נֵרְדְּ זַךְ וְיָקָר, שְׁלֹשׁ מְאוֹת גְּרַם מִשְׁקָלוֹ, מָשְׁחָה אֶת רַגְלֵי יֵשׁוּעַ וְנִגְּבָה אוֹתָן בְּשַׂעֲרוֹתֶיהָ, וְהַבַּיִת נִתְמַלֵּא רֵיחַ הַבּושֶׂם" (יוחנן יב, 3)..
ובמקום אחר כתוב: "נִגְּשָׁה אֵלָיו אִשָּׁה שֶׁהֶחֱזִיקָה פַּךְ שֶׁמֶן וּבוֹ בֹּשֶׂם יָקָר מְאֹד וְיָצְקָה אוֹתוֹ עַל רֹאשׁוֹ.. כִּרְאוֹתָם זֹאת כָּעֲסוּ הַתַּלְמִידִים וְאָמְרוּ: "לָמָּה הַבִּזְבּוּז הַזֶּה? הֲלֹא אֶפְשָׁר הָיָה לִמְכֹּר אֶת זֶה בִּמְחִיר רַב וְלָתֵת לָעֲנִיִּים!. כְּשֶׁהִבְחִין בָּזֶה יֵשׁוּעַ, אָמַר לָהֶם: "מַדּוּעַ תָּצִיקוּ לָאִשָּׁה? הֲרֵי מַעֲשֶׂה טוֹב עָשְׂתָה לִי" (מתי כו 6 10)
כלומר, התלמידים מתפלאים איך ישו מתענג במריחת שמנים יקרים, הרי יש עניים רעבים שיכלו להכניס אוכל לפיהם תמורת שמן זה! אבל ישו מבטל את דבריהם, ומסביר שהעיקר זה שהוא נהנה.
נמשיך. בבשורה על פי לוקס כתוב שישו התארח אצל שתי אחיות. אחת מהן שירתה אותו ואחת מהן התבטלה. וכשזו ששירתה ביקשה מישו עזרה, היא ניפנף אותה בזלזול:
"הִיא נִגְּשָׁה אֵלָיו וְאָמְרָה: "אֲדוֹנִי, הַאִם לֹא אִכְפַּת לְךָ שֶׁאֲחוֹתִי הִשְׁאִירָה אוֹתִי לְשָׁרֵת לְבַדִּי?? אֱמוֹר נָא לָהּ שֶׁתַּעֲזֹר לִי! השִׁיב לָהּ הָאָדוֹן: "מַרְתָּא, מַרְתָּא, אַתְּ דּוֹאֶגֶת וּמִתְרַגֶּשֶׁת עַל דְּבָרִים רַבִּים.." (לוקס י, 40-41).
היחס לנשים באגרות הברית החדשה
טוב. בואו נעזוב לעת עתה את מעללי ישו, ונראה מה כתוב באגרות של הברית החדשה על נשים:
"הַנָּשִׁים תֶּחֱשֶׁינָה בַּקְּהִלּוֹת, אֵין לָהֶן רְשׁוּת לְדַבֵּר, אֶלָּא תִּכָּנַעְנָה לְמָרוּת" (אל הקורניתים יד, 34) טוב, ואם אישה רוצה בכל זאת לומר משהו, מה היא תעשה?
"וְאִם רְצוֹנָן לִלְמֹד דָּבָר, תִּשְׁאַלְנָה אֶת בַּעֲלֵיהֶן בַּבַּיִת, כִּי לֹא יָאֶה שֶׁאִשָּׁה תְּדַבֵּר בַּקְּהִלָּה (אל הקורניתים יד, 35), בקיצור אישה מדברת רק בבית.
"הָאִשָּׁה תִּלְמַד בְּדוּמִיָּה, בְּהַכְנָעָה שְׁלֵמָה .אֵינֶנִּי מַרְשֶׁה לָאִשָּׁה לְלַמֵּד, אַף לֹא לְהִשְׂתָּרֵר עַל הָאִישׁ, אֶלָּא לְהִשָּׁאֵר בְּדוּמִיָּה" (הראשונה אל טימותאוס ב, 12 13). אז אישה שותקת ואסור לה ללמד.
אבל למה? מה הסיבה? מסבירה הברית החדשה:
"כִּי אָדָם נוֹצַר רִאשׁוֹנָה וְאַחֲרֵי כֵן חַוָּה. אָדָם לֹא נִפְתָּה, אֶלָּא הָאִשָּׁה שָׁמְעָה לְקוֹל הַמְפַתֶּה וּבָאָה לִידֵי עֲבֵרָה" (הראשונה אל טימותאוס ב, 13 14) עכשיו ברור. חוה פיתתה את אדם הראשון ולכן כעת הנשים חייבות לשתוק.
אז רגע.. לפי הברית החדשה אין לאשה אפשרות לישועה? עונֶה על זה פאולוס בהמשך הפסוק:
"אֲבָל הִיא תִּוָּשַׁע בְּלִדְתָּהּ יְלָדִים" (הראשונה אל טימותאוס ב, 15) בקיצור גברת, תשתקי ותביאי ילדים..
אז אולי לפחות מותר לאשה להתאפר ולהתלבש יפֶה ולהרגיש טוב? ובכן, על פי הברית החדשה אסור לאשה להשתמש: "…לֹא בְּזָהָב וּפְנִינִים, וְלֹא בְּמַלְבּוּשִׁים יְקָרִים" (אל טימותיאוס ב, 9 ).
"אִם רֹאשׁ הָאִשָּׁה אֵינוֹ מְכֻסֶּה, אֲזַי גַּם רָאוּי שֶׁיִּגָּזֵז שְׂעַר רֹאשָׁהּ" (הראשונה אל הקורניתים יא, 6).
ושימו לב לאמירה מזעזעת בהמשך הפסוק: "הָאִישׁ אָמְנָם אֵינוֹ חַיָּב לְכַסּוֹת אֶת רֹאשׁוֹ מִהְיוֹתוֹ צֶלֶם אֱלֹהִים וּכְבוֹדוֹ" (אל הקורניתים יא, 7)
לא יאמן מה כתוב פה! הגבר לא חייב לכסות את ראשו כי הוא צלם אלוהים. משמע שלפי הברית החדשה, האישה היא לא צלם אלוהים.
יש עוד. על פי הברית החדשה, האם יש לאישה כוח מול בעלה או שהיא חייבת להיות כנועה לו? "הַנָּשִׁים, הִכָּנַעְנָה לְבַעֲלֵיכֶן, כְּמוֹ שֶׁיָּאֶה לְנֹכַח הָאָדוֹן" (אל הקולוסים ג, 18)
אוקיי. אז אסור לאשה להתאפר, ואסור לסרב לָבעלה, והיא חייבת להביא ילדים. האם לפחות קצת לצחוק, או רק לחייך מותר?
"כְּמוֹ כֵן הַנָּשִׁים, עֲלֵיהֶן לִהְיוֹת רְצִינִיּוֹת" (הראשונה אל טימותיאוס ג, 11) ידעתי, גם לחייך אסור לה!
ההיסטוריון יוסף קלוזנר (מישו ועד פאולוס, כרך ב עמוד 128-129) מפנה לאגרת שכתב פאולוס, ומציין שהשליחים צירפו למסעות שלהם נשים שאינן נשותיהן:
"הַאֵין לָנוּ רְשׁוּת לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת? הַאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהוֹבִיל אִתָּנוּ אִשָּׁה מַאֲמִינָה, כְּמוֹ לְיֶתֶר הַשְּׁלִיחִים..?" (אל הקורינתים ט, 5).
לא צריך לחשוב הרבה כדי להבין מדוע גבר רוצה "להוביל" איתו אשה למסע.
איך "קדושי" הנצרות התייחסו לנשים
טוב, אז ישו ופאולוס והברית החדשה לא התנהגו יפה לנשים. אבל אולי הנצרות, ואנשי הדת שלה התנהגו אחרת?
האב אוגוסטינוס ה"קדוש" כתב: "לא יודע מה התועלת של האישה בשביל הגבר חוץ מלהביא ילדים".
אחד מאבות הכנסייה טרטוליאנוס (Tertullianus) כתב: "אתן השָׁער של השטן.. אתן שהשמדתן את הקשר בין האדם לאל".
מרתין לותר כתב: "אילו התעייפו או מתו (הנשים) לא משנה. תנו להן למות בלידה, זו העבודה שלהן".
ההיסטוריונית איליין פאוור כותבת:"האישה בימי הביניים באירופה הנשלטת על ידי הנצרות, נחשבה כנחותה ביחס לגבר וזכויותיה הוגבלו" (ע"פ Eileen Power, The Medieval Women, עמוד 1).
בקיצור חברים,הברית החדשה עמוסה בשנאת והדרת נשים כמו שחשפנו וראינו היום על קצה המזלג.
ונסיים בציטוט משפיל מהברית החדשה:
"הָאִישׁ לֹא נִבְרָא לְמַעַן הָאִשָּׁה, כִּי אִם הָאִשָּׁה לְמַעַן הָאִישׁ" (אל הקורניתים יא, 9)
וכל מילה נוספת מיותרת.