היהודים המשיחיים והנצרות בכלל, מאמינים שישו קם מהמתים לאחר שמת על הצלב.
המקור האלילי
לפני הכל, נברר מהיכן הגיע רעיון מוזר זה. מי שלמד היסטוריה עתיקה יודע שטענה אודות אֶל שקם לתחייה לאחר שניצח את המוות, הייתה מאוד מקובלת ונפוצה בעולם האלילי העתיק, ובמיוחד באזור תרסוס – עיר הולדתו של פאולוס. התיאולוג הגרמני יוהנס לייפולד מתאר בספרו את האלים אוסיריס, אדון, אטיס ובל מרודך כאלים שמתים וקמים לתחייה (j.leipoldt sterbende und aunferstehende s.9) ממש כמו הנטען על ישו.
וכך כותב פרופסור יוסף קלוזנר: "האלים המזרחיים הרוֹוחים ביותר ביוון ורומי, מתים וקמים לתחייה. כך הוא אוסיריס במצרים, כך הוא אדון בכנען, כך הוא אטיס בפרוגיה. גם בל מרודך הבבלי מת וקם לתחייה" (מישו ועד פאולוס כרך א עמוד 113), וכמו כן על פי המיתולוגיה האל אוריפאוס ירד שאוֹלה ועלה בחזרה. ההיסטוריון הבלגי פרנץ קומנט מוסיף שגם האל דיוניסוס (Dionyso) מת וקם לתחייה (cumont pp 6-195).
חוקרים אחרים מסבירים שהמוטיב הפגאני של קימת אל מהמתים הוכנס לנצרות הקדומה כדי שהיא תתקבל בקלות על העמים האליליים, שהכירו מקרוב סיפורים אלו.
רעיון יהודי? ממש לא
אמנם התנ"ך מספר שבאחרית הימים תהיה תקומת המתים, אבל הרעיון שראשי המיסיון המשיחי מנסים למכור לכם שאלוהים עצמו (כביכול ישו "המשיח") ימות ויקום לתחייה, הינו רעיון טיפשי לחלוטין, וכל ילד מבין שמדובר על הבלים שאינם ראויים כלל להתייחסות ואינם קשורים ליהדות בשום צורה, ואפילו חוקרים כמו פרופסור דוד פלוסר מציינים שמדובר על המצאה: "אין ביהדות אמונה בְּמָשִׁיחַ שֶׁיּוּצָא לַהוֹרֵג.. אמונה זו נוצרה בנצרות לאחר מעשה" (יהדות ומקורת הנצרות, עמוד 138), ובספר "נוצרים ונצרות בארץ ישראל" כתוב: "..תפיסת עולם כזו הייתה זרה ליהודים בארץ ישראל, אך התקבלה על דעתם של חלק מן היהודים המתייוונים, שדעות חצי אליליות חדרו אליהם משכניהם.." (עמוד 128).
לשם מה הומצא רעיון זה?
על פי התנ"ך המשיח לא אמור למות ולאחר שישו נתלה על הצלב, היה קשה לתלמידיו לקבל זאת ולכן הם המציאו את קימתו מהמתים. כמו שכותב פרופסור יוסף קלוזנר: "וכדי להציל את התלמידים מאכזבה זו, באה האמונה בתחיית המתים" (מישו ועד פאלוס ב, עמוד 143).
סתירות קשות בסיפורי התקומה בברית החדשה
מיתוס קימת ישו מהמתים מובא בארבעת ספרי הבשורה, ובין כל גירסא וגירסא יש עשרות סתירות קשות. נראה מעט מהן: בחלק מהספרים כתוב שהאירוע החל באור יום ובחלק כתוב שבחושך, העדים המתוארים שונים בכל ספר וספר, סיבות ההגעה לקבר סותרות זו את זו, יש סתירות לגבי זמן שהותו בקבר, סתירות לגבי מי גלל את האבן מעל הקבר, סתירות לגבי כמה נשים הגיעו לקבר, סתירות לגבי מי ראה את ישו לראשונה, סתירות היכן ראו אותו, סתירות כמה פעמים ראו ועוד.
העדה המרכזית ל"קימת ישו מהמתים"
העדה המרכזית בכל הסיפור היא מרים, שעל פי הברית החדשה היא אישה תמהונית שמהלכת בבתי קברות. ומרקוס בעצמו מודה שישו גירש ממנה שבעה שדים: "..מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית אֲשֶׁר מִמֶּנָּה גֵּרֵשׁ שִׁבְעָה שֵׁדִים" (מרקוס טז, 9).
לא מפליא שהפילוסוף הצרפתי אֶרְנֶסט רנאן (histoire des origines du christianisme page 13) מכנה אותה: "מטורפת ממגדל", וכותב בֶלָעָג על ביסוסה של כל האמונה על סמך עדותה.
קצת דעות של חוקרי הברית החדשה
חלק מחוקרי הברית החדשה טוענים שסיפור התקומה בויים על ידי תלמידי ישו שרצו להציל את כבוד המשיח שלהם שנצלב ולטענתם הכל היה קנוניה גדולה. כך כותב למשל ג'ון טולנד, פיטר אנט, תומאס וולסטון, ולדעה זו מצטרפים גם התאולוג הנוצרי היינריך פאולוס (das leben jesu), וכך סובר גם הפרופסור הגרמני קארל בהרט (ausfuhrung des plans und zwecks jesu) וכן חוקרים נוספים.
מענין לראות שפרופסור אייל רגב מאוניברסיטת בר אילן מציין שבבשורה על פי תומאס שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות, בכלל לא מוזכר שישו קם מהמתים! וגם פרופסור שלמה פינס מציין שבכתב יד סורי עתיק שנתגלה בחפירות, לא כתוב שישו קם מהמתים ("היהודים-הנוצרים במאות הראשונות של הנצרות על פי מקור חדש" האקדמיה הלאומית).
מתוך הברית החדשה
פאלוס כותב על ישו: "..וְקָם לִתְחִיָּה בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי לְפִי הַכְּתוּבִים" (קורניתים א, טו 4). על איזה כתובים בדיוק פאולוס מדבר? איפה כתוב בתנ"ך שמשיח-אל ימות ויקום לתחיה?
תשובה: היות וזה לא כתוב בשום מקום בתנ"ך, לכן פאולוס לא מציין מקור לדבריו ורק אומר: "לְפִי הַכְּתוּבִים". וכל מי שמכיר את כתביו יודע היטב שבמקומות אחרים הוא כן מביא ציטוטים רבים מהתנ"ך. מכל מקום, ברור ש "לְפִי הַכְּתוּבִים", אין הכוונה לברית החדשה כי היא עדיין לא נכתבה בתקופת פאולוס, אלא רק עשרות שנים לאחריו!
2 נקודות למחשבה
1. הברית החדשה טוענת שבתחילה תלמידי ישו לא האמינו שהוא קם מהמתים (מתי כח, 17 18. מרקוס טו, 11 15). ומיד עולה השאלה: אם לפני 2000 שנה הם לא האמינו שהוא קם מהמתים, אז איך אחרי 2000 שנה אני אמור להאמין בכך??
2. הסנהדרין דנו את ישו להורג כי טענו שהוא מרמה ומסית את עם ישראל, וכשהם שמעו שהוא אומר שהוא עוד יחזור הם צחקו ממנו. האם לא היינו מצפים מישו לקום מהמתים וללכת ישירות אל ראשי הסנהדרין שצחקו ממנו ולהראות להם שהם טעו כי הוא כן קם מקברו ושהוא לא שקרן כפי שהם כביכול העלילו עליו? למה ישו לא עשה זאת?
מסמר אחרון בארון הקבורה
בשנת 2007, ג'ימס קמרון ושמחה יעקובוביץ פירסמו סרט תעודה בערוץ דיסקברי שנקרא: "The Lost Tomb of Jesus".
על פי סרט תעודה זה, נמצאו בירושלים בתוך ארונות קבורה מאבן עצמותיו של ישו ומשפחתו.
הממצאים תוארכו למאה הראשונה לספירה ועליהם היו חקוקים בין השאר השמות:
ישו בר יוסף וְמריה
יהודה בר ישו
בקיצור ישו מת כבר 2000 שנה בערך.
סיכום
לאחר שישו מת, תלמידיו התקשו לעכל את הרעיון "שהמשיח" מת ולכן הם המציאו את תקומתו מהמתים. ועל פי הדעה האקדמאית הרווחת רעיון זה של קימה מהמתים הוכנס לנצרות גם כדי שהיא תתקבל על אומות העולם הפגאניים.
כמו כן סיפור תקומת ישו מהמתים עמוס וגדוש בסתירות קשות, ומבוסס על עדותה של אישה שגורשו ממנה שבעה שדים.
היינו מצפים שאירוע כמו תקומת ישו מהמתים, שנחשב על פי הנצרות לאירוע הכי מכריע בהיסטוריה האנושית, יהיה אמין ומבוסס, ולא מלא בסתירות מגוחכות. לכן המסקנה הברורה היא שישו לא קם מהמתים והכל הומצא על ידי מאמיניו.